De woestijn staat voor het zoeken naar wat echt belangrijk is in het leven ©Erik
Draag je askruisje veertig dagen lang in je manier van zijn en handelen ©Bernadette
Fier op mijn askruisje ©Bernadette
Een catechese bundeltje en buideltasje voor de kinderen ©Bernadette
ASKRUISJE : TEKEN VAN EEN NIEUW BEGIN
Plechtigheid in Sint-Pietersbandenkerk te Merelbeke-centrum
Aswoensdag : een bevrijdend feest
Op Aswoensdag kwamen de aanstaande vormelingen en de parochianen samen in de Sint-Pietersbandenkerk voor een gebedsviering met as-uitreiking.
Vooraan stond een groot sober kruis, bekleed met een paarse doek; en een drieluik : Egypte, de brandende braamstruik en de woestijn.
Na het welkom, werd het thema van de viering toegelicht: ‘Vandaag trekken we sandalen aan, sandalen als teken van soberheid.’
In het bekeringsmoment werd er naar de verbrande as verwezen als teken van onze fouten. We willen als een fijne christen door het leven gaan, maar moeten zo dikwijls vaststellen dat het palmtakje van ons hart dor en droog is. Aswoensdag is dan ook een bevrijdend feest. Wij worden er niet veroordeeld om onze fouten, maar krijgen de genade om er ons van te bevrijden. God wacht geduldig op ons en kijkt al naar ons – voor we onszelf omgekeerd hebben naar Hem.
Zo kunnen we met hernieuwde moed en kracht op weg naar Pasen gaan.
Op sandalen de woestijn in
De lezing vertelde het verhaal van Mozes in de woestijn en de brandende braamstruik. Het volk van God leefde vol ellende en onderdrukking in Egypte. God riep Mozes en gaf hem de opdracht zijn volk te gaan bevrijden. Hij gaf hem ook zijn naam mee: ‘Ik zal er zijn voor jou !’ Uit eerbied trok Mozes toen zijn sandalen uit.
Twee catechisten gaven een korte verduidelijking.
Egypte met zijn rijkdom en onderdrukking van de Israëlieten is ook vandaag in ons leven zo herkenbaar. Egypte staat voor onrecht, onvrede, de beste willen zijn, nooit content zijn, steeds meer willen hebben, egoïsme en ik-ik-ik …
De brandende braamstruik staat symbool voor het verlangen – diep in elk van ons – een vuur van verlangen naar vrede, delen, vergeving, rechtvaardigheid, inzet, dankbaarheid en stilte.
De veertigdagentijd roept ons op om net zoals het volk van God en zoals Jezus de woestijn in te gaan – op sandalen – op zoek naar wat echt belangrijk is in ons leven, om daarna als herboren mens op weg te gaan. Gelukkig mogen ook wij daarbij Gods naam meenemen: ‘Ik zal er zijn; wat er ook gebeurt of wat je ook meemaakt. Nooit laat Ik jullie alleen’.
Draag je askruisje met fierheid
Na de homilie volgde de aswijding en uitreiking van de askruisjes.
“Draag je askruisje met enige fierheid, draag het aan je binnenkant, draag het veertigdagen lang in je manier van handelen en zijn.”
Het askruisje is dan ook een meer dan zinvol teken op onze bevrijdende tocht naar Pasen. Het is een teken van een nieuw begin : “Bekeert u en geloof in de Blijde Boodschap”.
Plechtigheid in Sint-Annakerk te Bottelare
Gedenk o mens dat gij van stof en as zijt
’s Avonds volgde een zeer stemmige en verzorgde eucharistieviering met as-uitreiking in Bottelare. Ook hier waren de vormelingen uitgenodigd en waren er velen aanwezig.
As als symbool van vergankelijkheid
Ook ons leven is vergankelijk. Wij blijven niet eeuwig op deze wereld leven, maar zijn voorbestemd om later thuis te komen bij onze hemelse Vader. Het askruisje is dan ook een teken om ‘waakzaam’ te blijven en ons gedurende de veertigdagentijd te verzoenen met onszelf, met de anderen en met God.
As heeft ook een reinigende kracht en is bovendien ook heel vruchtbaar.
Andere virussen dan corona in omloop
Tijdens de homilie vertelde de priester dat het gelukkig heel wat beter gaat met de coronasituatie, maar dat we wel voorzichtig moeten blijven.
We moeten heel ‘waakzaam’ zijn, want er zijn nog andere virussen in omloop.
Virussen die onze geestelijke gezondheid en ons christen-zijn kunnen aantasten.
De virussen van onverschilligheid, ongeloof, overdreven gehechtheid aan materiële zaken. De virussen van na-ijver, liefdeloosheid en hebzucht …
Drie inentingen
Christus, die wel eens de dokter van de ziel wordt genoemd, stelt ons drie inentingen voor ter bescherming en genezing van die virussen.
De eerste is deze van het gebed, van het vertrouw-vol bidden en het verdiepen van het contact met God. We mogen Hem danken, Hem onze moeilijkheden toevertrouwen en zijn steun vragen. Jezus beveelt ons aan om ook in het verborgene te bidden tot de Vader, die ons in het verborgene ziet en nabij is.
Een tweede vaccin is deze van het ‘delen’ met de anderen. De anderen liefhebben en met goedheid geven en delen waar we kunnen. We kunnen bv. de solidariteitsacties voor de zwaar getroffen bevolking van Oekraïne, of de acties van Broederlijk Delen steunen.
De boosterprik is deze van het ‘vasten’ en ‘versoberen’, omdat hij juist de ruimte schept om te kunnen bidden en delen. Laten wij er dan ook allen een heel mooie tijd van maken met aandacht voor stilte en gebed, soberheid en eenvoud en met heel veel solidariteit voor allen om ons heen.
Buideltasjes voor de vormelingen
Na beide vieringen kregen alle vormelingen een catechesebundeltje en een buideltasje mee, boordevol tips en aansporingen om met het gezin rond deze veertigdagentijd te werken.
In het buideltasje zaten drie stenen: een steen van sober, een steen van solidair en een steen van stilte: de drie grote aandachtspunten op hun en onze tocht naar Pasen toe.