Vormelingen klaar voor de processie © Paul Coupé
Met de palmpasenstok in de hand © Paul Coupé
Processie kan van start gaan © Paul Coupé
Palmtakjes worden gewijd © Paul Coupé
VORMELINGEN KNUTSELDEN PALMPASENSTOK
Palm- en Passieviering in Bottelare
Intredeprocessie tijdens de Palm- en Passieviering te Bottelare
Om zich voor te bereiden op de Goede Week knutselden de aanstaande vormelingen van kerkplek Bottelare een palmpasenstok. Tijdens de intredeprocessie van de Palm- en Passieviering in Bottelare, gingen ze daarmee de priesters voor naar het altaar. Dit verwees dan ook meteen naar de blijde intrede van Jezus in Jeruzalem.
De palmpasenstok symboliseert het hele lijdensverhaal van Jezus en de hoop op het nieuwe leven en de verrijzenis.
De palmpasenstok heeft de vorm van een kruis. Het verwijst naar Goede Vrijdag, de dag waarop Jezus de kruisdood stierf. Het herinnert aan het kruis dat Jezus moest dragen en waaraan hij stierf. Maar het laat tegelijk een hoopvolle belofte zien: Gods liefde en zorg voor de mensen is sterker dan pijn en verdriet, ziekte en dood. Daarom kleefden de kinderen op het raakpunt van de twee balken een mooi groot rood hart; en omwikkelden ze de stokken met groen crêpepapier. Rood als teken van liefde; fris groen als symbool van het nieuwe leven.
De kinderen vlochten daarna een doornenkroon en hingen die rond het hart. De betekenis van de doornenkroon kennen we allemaal; maar de ronde vorm ervan verwijst ook naar de kringloop van het leven. Na duisternis komt altijd het licht terug.
Verder versierden ze hun palmpasenstok ook met slingers. Deze staan symbool voor de verbondenheid met elkaar en de gemeenschap waartoe we behoren: de vriendengroep rond Jezus. Een paarse slinger staat voor de liturgische kleur van de veertigdagentijd en vertelt ons over inkeer en soberheid. Maar ook over stilte…, de stilte van stille zaterdag: het stil wachten op het nieuwe leven. De witte en gele slingers verwijzen naar dit nieuwe leven, en zijn de liturgische kleuren van Pasen en de verrijzenis.
Heel veel palm
Verder versierden de kinderen hun palmpasenstok met een slinger van 30 rozijnen (Judas kreeg 30 zilverlingen om Jezus te verraden: de prijs voor een slaaf); en een tweede met 12 pindanoten (de twaalf apostelen waarmee Jezus het laatste avondmaal vierde). Tussen alle rozijnen en noten kwamen heel veel palmtakjes: de palm waarmee de mensen Jezus toejuichten toen hij Jeruzalem naderde en ze Hem begroetten als een koning.
Verder hingen ze er ook nog een kleinere slinger aan met drie kleine eitjes (Jezus zou de derde dag verrijzen); en een groot versierd ei. Geen Pasen zonder eieren: ze vertellen over het nieuwe leven dat doorbreekt…
Broodhaantje
Bovenop de palmpasenstok kwam tenslotte nog een haan. De kinderen maakten deze van karton; maar eigenlijk kan men er een echt broodhaantje voor gebruiken.
Het brood vertelt ons over het laatste avondmaal. Jezus nam het brood, brak het en verdeelde het onder zijn vrienden en zei: ‘Dit is mijn lichaam dat gebroken zal worden…’
Zoals brood leven-gevend is, wilde Jezus ook zijn leven geven opdat wij zouden leven.
Hij vroeg ook om het brood verder te blijven breken en delen: zo voelen wij ons telkens verbonden met Jezus en elkaar, en worden wij gesterkt door de kracht en liefde van de Heer.
De haan verwijst naar de haan die kraaide toen Petrus reeds driemaal gezegd had dat hij Jezus niet kende: ‘Neen, ik ken die man niet’. Hij kwam niet uit voor zijn geloof; zoals ook wij soms niet durven getuigen van ons gelovig zijn.
Daar een haan vroeg in de ochtend kraait, verwijst ze tevens ook naar de ochtend van Paaszondag, naar de verrijzenis van de Heer.
Hartelijk dank aan de bereidwillige ouders om bij dit catechetisch knutselen een handje toe te steken.
Catechisten Bottelare