Stil Hoekje

Zesde paaszondag

Is het haalbaar?
Het evangelie gebruikt vrij gewone alledaagse woorden, maar is toch lastig om lezen. Het betoog in hoofdstuk 15 volgt wonderlijke, soms verwarrende herhalingen, cirkels en kronkels. Maar waarover het gaat, is duidelijk. De beweging is steeds dat wat er tussen de Vader en Jezus gebeurt, vervolgens ook tussen Jezus en ons gebeurt.

De Vader heeft ons liefgehad
Jezus blijft in die liefde door zich aan de geboden van de Vader te houden. Dat gebod is dat Jezus op zijn beurt ons heeft liefgehad, zelfs zozeer dat Hij zijn leven voor ons geeft. Op dezelfde manier moeten wij in Jezus’ liefde blijven, door ons aan zijn geboden te houden. En Jezus’ gebod is dat wij elkaar liefhebben.

Een rondje
Het is allemaal een beetje paradoxaal, het lijkt te wringen. We zijn niet langer slaven maar vrienden. Maar we zijn alleen vrienden zolang we doen wat Hij zegt. En wat Hij ons zegt is weer: elkaar lief te hebben. Zo grijpt alles in elkaar, één cirkelgang, van Vader en Zoon naar ons en van ons weer naar anderen, dat we ervan duizelig worden.

Klaar, het gaat allemaal om de liefde!
In de eerste brief van Johannes lijkt zich dat nog sterker toe te spitsen. We moeten elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. God zelf is liefde en deze liefde( God zelf) is zichtbaar in Jezus die Hij gezonden heeft. En omdat God ons zo liefheeft, moeten ook wij elkaar liefhebben.

Roept toch vragen op
In onze wereld vol geweld, macht en haat, hoever kom je daarmee? Is het haalbaar? Nogal wiedes. Je kan het omkeren. Liefde is de basis van alles. Als het zo is, is liefde niet alleen haalbaar. Het is de enige noodzakelijke weg.

Agapè
De liefde die vraagt om wilskracht: de wil om er iets van te maken. De wil om je te verbinden en niet te snel op te geven. De liefde als opdracht en opgave, soms ook, waar je niet voor weg moet lopen. Jezelf engageren met dat gebod, zegt Jezus, geeft vreugde, ja zelfs volkomen vreugde.

Amand De Cock, pr.