St Pietersbanden

Dankbaar om 150 jaar St.-Pietersbandenkerk

Op zondag 29 september was het precies dag op dag 150 jaar geleden dat de Sint-Pietersbandenkerk van Merelbeke Centrum door de toenmalige bisschop van Gent (Mgr. Bracq) werd gewijd. (1874)

Vele gelovigen kwamen dan ook samen om dit dankbaar en biddend te gedenken.

De kerk was mooi versierd met prachtige bloemen, en bij het Mariabeeld prijkten mooie grote kaarsen.

Vicaris Joris De Jonghe ging deze viering voor en gaf een mooie betekenisvolle duiding bij dit jubileum.

“Door de wijding werd deze kerk toegewijd aan God: een teken van Gods aanwezigheid onder ons. Mede door de gemeenschappelijke eredienst die er reeds 150 jaar doorgaat en door de stilte die er heerst en mensen aanzet tot gebed en bezinning; is deze kerk een verwijzing naar Gods aanwezigheid in de geloofsgemeenschap en in de wereld. Deze plaats is een eerbetoon aan God.

Dit kerkgebouw heeft ook een centrale plaats in de geschiedenis en de beleving van de lokale gemeenschap, ook al valt die niet samen met de lokale geloofsgemeenschap. Met dit jubileum denken velen aan eigen ervaringen in deze kerk: eerste communie en vormsel, huwelijk, uitvaarten van familieleden en vrienden, eigen gebeden…

Wij zijn allen die zich voor deze kerk hebben ingezet heel dankbaar: leden van de kerkfabriek die destijds de bouw mogelijk maakten, de daaropvolgende kerkraadsleden die zich de zorg ervoor aantrokken, de verschillende kosters en kerkpersoneel, de vele vrijwilligers die zich voor het onderhoud van dit gebouw hebben ingezet of dit nog doen.  Dankzij hun inspanningen is het altijd mogelijk geweest om in deze goed onderhouden kerk op een waardige wijze de eredienst te vieren en erbinnen te komen voor persoonlijk gebed”.

Deze mooie viering werd opgeluisterd door een gelegenheidskoor bestaande uit leden van het zondagskoor, het St.-Pieterskoraal en Cantilene.

Moge deze kerk een ruimte blijven waar Gods liefde en genade voelbaar zijn; een baken van hoop en liefde voor allen die er binnenkomen.

Alle foto’s genomen door Katrien