Parochiehuis Merelbeke (©ZEN-architecten)

De voorgevel van het gebouw©ZEN-architecten

Parochiehuis Merelbeke

De achtergevel©ZEN-architecten

Parochiehuis Merelbeke

De patio©ZEN-architecten

In de woning aan de Hundelgemsesteenweg 644 woonde juffrouw Olga Detollenaere, jarenlang kosteres en bewaker van de Sint-Pietersbandenkerk.Het was haar uitdrukkelijke wens en laatste wilsbeschikking dat haar ouderlijk huis na haar overlijden overgedragen zou worden aan de kerkfabriek en bestemd zou worden voor de werking van de parochie.

Eind 2019 boog het kerkbestuur zich over deze erfenis en gezien te gelde maken testamentair uitgesloten was, werden de mogelijkheden van het pand nader onderzocht.Het huis was in zijn huidige toestand niet te bewaren.Het grondperceel was smal (5,70 m aan de steenweg)  maar bijna 80 m diep.

De huidige pastorie naast de kerk, eigendom van de gemeente Merelbeke,  straalt uitwendig enige statigheid uit, maar is binnenin als woonst aan grondige renovatie toe.De salons aan de zijde van het kerkplein worden nu gebruikt als secretariaat  en vergaderruimte,  maar ook op dat vlak hebben ze hun beperktheden.Het plan rijpte dus om aan de overkant van de straat  een  parochiesecretariaat  met  vergaderaccommodatie uit te bouwen en meteen ook een appartement te voorzien als toekomstige  huisvesting voor de parochiepriester. Het gemeentebestuur was  immers  ook  vragende partij om aan  de huidige pastorie een nieuwe bestemming te geven. (In het meerjarenplan 2020-2025 van de Gemeente Merelbeke wordt hier gedacht aan een toekomstige horeca-ontwikkeling).

Na overleg met dekenaat en bisdom werd beslist om te gaan voor een nieuwbouw.Gezien de kerkfabriek als openbaar bestuur gehouden is om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te volgen, was de volgende stap het selecteren van een architect.Na het doorlopen van die procedure werd een contract getekend met ZEN-architecten (Gaversesteenweg, 440, Merelbeke).

Parallel pleegde het kerkbestuur overleg met de medewerkers van het parochiesecretariaat, de catechisten, de pastoor en leden van de parochieploeg, en kwam stilaan een ontwerp van bouwprogramma tot stand dat ter verdere uitwerking aan de architecten werd voorgelegd.

Na presentatie en bespreking van een eerste ontwerp, contact ook met de Dienst Stedenbouw van de gemeente, kon de aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend worden.De gemeente verleende de vergunning op  12  april 2021.Dit betekent dat de werf in juni zal opgestart worden met de afbraak van de huidige woning. Ondertussen lopen ook de verschillende aanbestedingsdossiers en we hopen dat aan de nieuwbouw nog voor het bouwverlof kan begonnen worden.

parochieploeg