Brief Aberdeen

HERDENKING THEOPHILUS VERSTRAETEN

Tweede brief aan bisschop Lode

Hierna volgt de Nederlandse vertaling van de brief van de bisschop van Trondheim

en Apostolisch Administrator van Tromsø aan bisschop Lode van Hecke

26 september 2024

Excellentie,

Geachte Bisschop Lode,

Ik ben blij dat ik de kans heb om, zij het op afstand, eer te bewijzen aan de nagedachtenis van eerwaarde Theophilus Verstraeten, een inwoner van uw bisdom, ter gelegenheid van de onthulling van een gedenkplaat ter ere van hem op het feest van Sint Bruno. Het verhaal van de Noordpoolmissie, die pater Verstraeten diende, is eindeloos fascinerend. De moed van de priesters die jaren van hun leven eraan wijdden en in sommige gevallen hun dood vonden, door Christus naar het uiterste noorden van Europa te brengen, is ontzagwekkend. Hoe hard hebben we hun voorbeeld nu nodig, nu het geloof op ons continent verzwakt is en er nieuwe missionarissen nodig zijn! Ik stond onlangs voor Alta Gård, het hoofdkwartier van de Noordpoolmissie. Aan de overkant van de weg werd onlangs een prachtige nieuwe katholieke parochiekerk gebouwd, omgeven door een onwaarschijnlijke bloementuin die daar bloeit, 954 km ten noorden van de poolcirkel, geplant en verzorgd door de vaste parochiepriester, eerwaarde Wojciech Egiert. De zaden die Fr Verstraeten en zijn metgezellen gul zaaiden, zijn op zoveel manieren nog steeds een bron van bloei. Moge wat we nu zaaien, vaak in het donker, in omstandigheden die 'duister, moeizaam en gewoon' zijn, eveneens vruchten van zegen dragen voor onze tijd en de komende tijd, zodat God in alle dingen verheerlijkt mag worden.

Hoogachtend,

in pace Cordis Iesu