Marjan en haar ouders ©Beatrijs

Doop

Een heel leuk en verrijkende vormseltocht ©Bernadette

Ja, ik ben blij gedoopt te zijn …

Samen op weg naar het vormsel

Op vrijdag 27 september verzamelden vele kandidaat vormelingen/ouders van kerkplek Merelbeke en kerkplek Bottelare zich verwachtingsvol in de St.-Pietersbandenkerk. Op het programma stond immers het startmoment van het nieuwe catechesejaar - met als hoogtepunt het vormsel op zaterdag 10 mei 2025. De ouders en de kinderen werden achteraan in de kerk zeer hartelijk onthaald door de catechisten.  Algauw vulde de kerk zich dan ook met heel veel enthousiaste jonge gezinnen.

Betekenis en symboliek van het vormsel

Na het welkom kregen de ouders en de kinderen een mooie duiding bij de betekenis en de symboliek van het vormsel.

Door te kiezen voor het vormsel, bevestigen de kinderen zelf de keuze van hun ouders bij het doopsel.  Zij zeggen daardoor: ‘ja, ik ben blij gedoopt te zijn.  En ja, ik ben bereid de weg van Jezus in mijn jonge leven te volgen en mee te bouwen aan een mooie wereld van liefde en vrede, van respect en waardering voor elke mens.  Bij het vormsel zullen ze daartoe door handoplegging en zalving de kracht van de Heilige Geest ontvangen.

Hoe die heilige Geest werkzaam is in mensen werd duidelijk gemaakt vanuit het leven, geloof en werk van Moeder Teresa, de patroonheilige van onze parochie.

Vervolgens werd ook het jaarprogramma heel enthousiast toegelicht: een evenwichtig programma met heel veel leuke catechesemomenten, een mooi geheel van catechese, diaconie en liturgie.

Interactieve vormseltocht

Na deze mooie en verrijkende uitleg gingen kinderen en ouders op vormseltocht.

Doorheen de kerk was een mooi parcours opgebouwd, bestaande uit zeven rust- of ankerplaatsen.  Bij elke ankerplaats bespraken de kinderen met hun ouders vraagjes over christen-zijn, de weg van Jezus volgen, geloven, bidden, enz…  De tocht eindigde bij het kruis, waar de kinderen een kaarsje mochten aansteken, een gebedje schrijven en een kruisje kregen: ‘God zegene en beware je’.

Het geheel vormde een schitterende start voor een mooi catechesejaar.

Catechisten Merelbeke en Bottelare

Ouders die hun kind nog willen inschrijven, kunnen dit nog doen via de website van de parochie.

Doop

Ouders en kinderen gingen samen in gesprek rond geloof ©Bernadette