Adrien Dhooge

PASTOOR ADRIEN DHOOGHE ONVERWACHTS OVERLEDEN

Pastoor Adrien Dhooghe is op 18 december 2023 is in het UZ-Gent overleden. Daar was hij een dag eerder opgenomen omdat hij zich plots niet goed voelde.

Pastoor Adrien is geboren te Gent op 1 oktober 1950 en priester gewijd te Gent op 7 juli 1979. Hij was leraar aan het heilige Maagdcollege te Dendermonde ( 1 september 1979) en zondagsonderpastoor te Sint-Gillis Dendermonde ( 1981-1990),

Onderpastoor te Ninove, O.-L-Vrouw ( 3 mei 1991), pastoor te Adegem ( 4 oktober 1995), pastoor te Merelbeke  ( 3 december 2008) en Gijzenzele ( 2008-2010),

tevens pastoor te Lemberge (2010-2011), te Schelderode en te Melsen (31 maart 2011), te Merelbeke-Flora ( 2017).

Hij werd pastoor-moderator van de parochie Heilige moeder Teresa in Merelbeke-Oosterzele op 30 december 2018.

Op zijn eigen wijze heeft pastoor Adrien zich ingezet voor de geloofsgemeenschap van Merelbeke-Oosterzele en heeft hij zijn taak als pastoor zeker naar best vermogen volbracht. Hij zette zich in voor  de liturgie, de diaconie en de verkondiging in zijn parochie. We zullen hem vooral blijven herinneren als een diepgelovige, biddende priester, die hield van een sobere, verzorgde liturgie, en die ook graag tijd maakte voor bezinning en geestelijke lezing.

Wij zijn pastoor Adrien heel erg dankbaar voor zijn grote inzet in al die jaren, en voor zijn gelovig getuigenis in ons midden.

Wij vertrouwen  hem nu toe aan Gods liefde die sterker is dan lijden, aftakeling en dood, en wij bidden dat hij voor eeuwig mag geborgen zijn in de handen van een liefdevolle God, die niemand van zijn mensen verloren laat gaan.

Wij bidden ook om sterke en kracht voor zijn familie en naaste medewerkers. Mogen zij zich gedragen weten door de troostende woorden, de vele goede herinneringen en door het geloof d dat hij nu mag leven in het licht en de vrede van Kerstmis.

E.H. Deken Yvan Stassijns

Dankbaar om onze biddende pastoor Adrien

Wij schrikken allen heel erg bij het onverwacht heengaan van onze goede pastoor Adrien.

Hij is vertrokken naar de Vader die hij zo lief had en voor wie hij zijn leven ten dienste stelde.

Wij zullen hem missen. Zijn plotse overlijden doet ons veel pijn en verdriet.

Maar wij mogen zeker zijn dat hij ons, van bij de Vader, nog intenser en dieper nabij zal zijn dan ooit voorheen. Wij zijn allen gezegend met een onbetaalbare rijkdom: een biddende priester, geroepen door God; om van bij de Heer voor ons en onze parochie Moeder Teresa te bidden. Wij hebben in hem een wakende beschermengel aan onze zijde. Een parel van onschatbare waarde.

Zijn getuigenis als biddende priester, zijn diep gelovig en waardig voorgaan in de eucharistie en het toedienen van de sacramenten, heeft voor ons allen heel veel betekend.

Zijn eenvoudig voorbeeld was een levende getuigenis van een mooi en echt gelukkig makend gelovig en biddend bestaan.

We zullen het missen: de waardigheid van het bewieroken, zijn gebed, zijn diepe eerbied voor het Woord en het evangelieboek, zijn enorme liefde voor het Heilig Sacrament en de Heer in ons midden, het respectvol knielen en buigen voor de Heer …

Hij hield van Maria als hemelse Moeder. Het mag ons dan ook troosten te weten dat Maria hem de hand reikte om samen het grote LICHT tegemoet te gaan.

Wij zijn heel blij hem te hebben mogen kennen als pastoor, priester en als mens.

Wij hadden hem liever nog vele jaren onder ons gehouden, maar de Heer heeft hem geroepen als biddende priester in de hemel.  Dit moeten wij dankbaar aanvaarden, hoe moeilijk en onbegrijpelijk dit ook is.

Laten wij dan ook in deze periode bidden voor pastoor Adrien, voor zijn familie, zijn parochie en voor allen die hem dierbaar zijn. En we weten: hij is nu in de warme Liefde van de Vader en ooit zien we elkaar weer.